06 January 2016

Berjimat Cermat Amalan Mulia

Assalamualaikum...

Haaaaa tajuk post tak boleh blah...berjimat cermat amalan mulia gitu hehe...

Sejak masuk tahun 2016 ni alhamdulillah masih berjaya menahan diri dari habiskan duit gaji sesuka hati. Tahun ni adalah tahun menabung dan menyimpan...aku cuba setakat mana yang mampu untuk potong segala perbelanjaan yang tak perlu dan tak penting. Zaman berkenan ambik bayar....berkenan ambik bayar tanpa fikir sudah berakhir ye...kita mulakan hidup baru...

Ngeri oiiiiii bila ingat balik cara aku berbelanja sebelum ni. Ngeri la bagi orang yang bergaji biasa biasa macam aku ni....bagi yang bergaji besar mungkin itu biasa takde apa pun. Kalau dikumpul extra teaching allowance yang aku dapat dah settle loan kereta tau...siap ada balance lagi...dah bebas hutang tau tapi itu kalau la hahaha. Nak menyesal pun dah takde guna kan....apapun hidup mesti diteruskan. Lepas ni aku cuba untuk bayar segala komitmen, bagi mak ayah, adik adik, sedekah, belanja harian diri dengan duit gaji basic je....aku cuba sebaik yang boleh tanpa usik duit elaun so boleh la menyimpan kan...

Bulan ni sebelum berbelanja aku dah masukkan siap siap sedikit simpanan dalam akaun ASB takut terguna...biasa la manusia kan mudah lupa hehe. Sebelum ni belanja dulu baru simpan....memang la lepas belanja itu ini ada balance lagi duit gaji tapi tak elok kalau berterusan dijadikan amalan macam tu..

Sebenarnya aku ada beberapa perancangan untuk tahun 2016 ni. Semoga segalanya berjalan dengan lancar dan dipermudahkan segala urusan...aku doakan uols pun sama...insya Allah :)


Sumber: Google

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails