16 January 2016

Jangan Pandang Rendah Kat Orang

Assalamualaikum...

Terasa nak membebel sikit hehe :P

Okay la kita straight to the point ye, aku menulis ni dari pandangan jelas yang aku selalu nampak kat mana-mana je. 

Ada sesetengah orang ingat kita bodoh, sedangkan dia tak tahu kita ni siapa, dan dia tak tahu pun apa yang kita tahu. Apa yang dia tahu yang kita ni memang tak tahu menahu. 

Ibaratnya "eh kau diam la, kau jangan buat la kau tak tau apa-apa" atau pun "eh boleh ke ni, dia tau ke buat kerja-kerja ni semua".

Ibaratnya lagi dia seorang pegawai tadbir tapi pungpang pungpang bercerita pasal pengetahuan dia dalam bidang forensik (mungkin yang dilihat dari cerita csi kat astro) kepada pensyarah lulusan sains forensik dan mengajar subjek sains forensik.

Ibaratnya lagi lagi, dia seorang pegawai pemasaran tapi mengajar seorang pensyarah cemerlang yang mempunyai pengalaman mengajar bertahun-tahun tentang teknik mengajar yang betul.

Ibaratnya lagi lagi lagi, seorang isteri bekerja dan sekali sekala masak untuk keluarga mengajar chef hotel lima bintang tentang hal-hal masakan "eh chef apa kata chef buat macam ni, letak ini sikit baru la sedap, kalau macam ni tak sedap chef".

Ibaratnya lagi lagi lagi lagi, seorang jururawat ditugaskan untuk mengambil darah pesakit tiba-tiba ada keluarga pesakit cakap "ehhhh saya tak nak awak yang buat, awak nurse je saya risau takut awak salah cucuk, saya nak doktor yang buat".

Lagi? Kalau seseorang tu masuk ke butik pakaian, kasut atau beg berjenama, tiba-tiba pembantu jualan bercakap sesama mereka "ni masuk belek belek je ni, kau tengok la dia pakai macam tu macam tak berduit je mampu ke nak beli".

Lagi lagi? Ali diberikan tugas berkaitan bidang pengajiannya dan telah berpengalaman selama sepuluh tahun. Tiba-tiba ada orang lain datang bagitau kat boss "eh boleh ke Ali ni buat kerja ni, baik bagi kat Abu dia lagi banyak pengalaman". 

Dan banyakkkkk lagi la...tak larat nak senaraikan haha.

Perkara macam ni pernah terjadi kat diri sendiri dan juga kawan-kawan...mungkin korang juga pernah alami perkara yang sama.

Aku kalau berhadapan dengan perkara macam ni mesti aku senyum, aku perhati je dan kadangkala tergelak sebab rasa lucu hehehe. Bak kata Azwan Ali "why bother? why bother? why bother?". Tak perlu nak sentap ke, nak kecik hati ke...tak perlu ye sebab itu boleh memberi kesan kepada diri kita juga. Kalau perlu aku akan bersuara, kalau tak perlu aku diam buat tak tau je dan move on...sebabnya banyak lagi benda lain yang nak kena buat, nak kena fikir, nak kena siapkan. Baik aku buat kerja aku lagi ada faedah.

Okey apapun chill and be positive ye :)

2 comments:

  1. betol azie, kadang2 hmmm menjawab kan kena yg nak menanggg memanjang payah, sudahnya sengeh je lah kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha kan senang citer lantak kau la, aku nak blah banyak keje ni :D :D :D

      Delete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails